torstai 15. syyskuuta 2016

Kirpputorit - kiljuntaa onnesta vai kiskurointia?

Mä haluan taas avata sanaisen arkkuni. Tällä kertaa HÄÄkirpputorista. Kaikki häitä suunnittelevat, tai jo häänsä viettäneet ovat varsin tietoisia siitä, miten asiaan, kuin asiaan tulee poikkeuksetta hää-lisä, niin myös nähtävästi hääkirppiksiin.
Liityin ensimmäiseen facebookin hääkirppis-ryhmään reilu vuosi sitten, ennen kun O oli edes kosinut. Silloin katselin ryhmiä satunnaisesti. Nyt, kun kirppiksien selailu on lähes jokapäiväistä, en voi muuta sanoa, kun järkikäteen morsiot! Tiedän, teillä on mennyt tilpehööriin rahaa, niin kaikilla. Eikö kuitenkin se ensimmäinen päämäärä olisi päästä siitä tavarasta eroon, eikä ottaa siitä voittoa?
Musta on ihanaa, että ihmiset kierrättää! Varsinkin tavaraa, jota ollaan käytetty yhden päivän, ja joka on ihan käyttämättömän oloista, kuin uutta. Silti siitä ei tarvitse maksaa samaa kun uudesta.

Tänä päivänä melkein jokainen pari tekee ainakin yhden parisuhteen koetinkivi-retken Ikeaan. Ja uudelleen myytäessä tavaraa otetaan melkein sama hinta, kun ollaan itse maksettu. Ymmärrän tämän jotenkin, jos asutaan jossain susirajan takana, ja lähempäään Ikeaan on matkaa satoja kilometrejä. Mutta toi Turun oma facebook-ryhmä. Varmasti kaikille on mahdollisuus päästä Itäniityntielle, eikä kynsin, hampain veren maku suussa tapella jostain tuikkukipoista, tai vilteistä, joissa voi säästää pari euroa. Säästö se on pienikin. Ja itsekin Tarjoushaukka periaatteella tässä mennään.

Suurin ihmetykseni tässä reilu vuoden aikana ollut siideripullot, tarkemmin  Happy Joy-pullot. Pullo maksaa n.2,50e, panttia se 0,10e, Myyt niitä eteenpäin eurolla, jos olet vielä nähnyt vaivaa, ja laittanut jonkun rusetin, saatika pitsin ja rusetin hinta on jo melkein täyden pullon verran. Eihän se ole hullu, kun pyytää, vaan se kuka maksaa.
Pilttipurkit, ja muut lasipurkit kuuluu samaan. Toki, onhan se pullo tyhjennetty varmasti tunteella, muksulle syötetty ruoka rakkaudella. Silti. Niitä pulloja ja purnukoita voi aina itse tyhjentää, pyytää kavereiden tyhjentää. Ja lasipurkkeja saa helpolla vaikka kirjoittamalla taloyhtiön ilmoitustaululle pyynnön niistä. Sama se on, kerääkö ne laatikkoon rapussa, vai kiikuttaa sinne keräysastiaan.

Myös näin maatilalla, metsän keskellä asuneena en voi ymmärtää joidenkin pyyntöjä puukiekoista. 1-2e kpl, jopa enemmän. Mä kysäsin tänä vuonna isiltä tuota, ja hän sano että kaadetaan vaikka sitä varten ensi vuonna puu, ne saattaa vuoden aikana halkeilla.

Ja uusin ihmettely. Lipputankovalot! Ostin itsekin sellaiset, koska tiesin niiden menevän kirppiksillä kuumille kiville. No, tällä viikolla olen bongannu kahdet valot. Molemmat lyhyempiä, mitä itse ostin. Ja hintaa oli molemmilla rutkasti enemmän, kun itse maksoin kaupassa.

Itse olen tehnyt muutaman hyvän löydön facekirppiksiltä, enkä aio niitä kuitenkaan hylätä. Löytöjä niistä saattaa tehdä, jos on tarpeeksi nopea. Itsekin noiden Knoppa- lakanoiden kanssa olen juossut ympäri Turkua, koska en vaan halua maksaa niistä kolmea euroa kappaleelta. Myös yhden bloggaajan kanssa tein hyvät kaupat. ;)

Mistä niitä kirppiksiä löytää?

Facebookissa on muutama koko maan kirppis, ja useilla alueilla omansa. Omaan kannattaa ainakin liittyä, helpompi noutaa tavaraa, eikä tarvitse postittaa. Varsinkin lasiesineiden kanssa tässä on helppoutensa.
Myös monella bloggarilla on omat kirppikset häiden jälkeen.

Naimisiin sivulla on omat fooruminsa ostolle, myynnille, puvuille, koristeille. yms.
Häätorilla on hyvät valikoimat tavaraa myynnissä.
Myös Huuto.fi kannattaa tsekata, ja Torilla on oma tila varattu häätavaroille.

Onko joku muu miettinyt hinnoittelujen kanssa samaa?
Ja oletteko tehneet kirppareilta löytöjä?


Anteeksi avautumiseni. Piti taas päästää savut ilmoille
Neiti L kiittää ja kuittaa.
Rauhaa ja rakkautta.

6 kommenttia:

Kirsi-Maria kirjoitti...

Hei,
olen miettinyt ihan samaa. Etenkin siinä vaiheessa, kun olen tehnyt vähän arveluttavia ostoksia - eli olen vähän jälkiviisas. Esimerkiksi olen ostanut aika paljon pallomaljakoita kirpparilta. Niiden hinnat ovat vaihdelleet 5-9 euron välillä, mutta en ole juuri harkinnut vaan ostanut aina kun voin, koska niitä ei ole paljon liikkeellä. Uutena maljakon saa 10 eurolla. Pari taulunkehystä ostin myös 5e/kpl, ja kun olin hakenut ne, tajusin että oli aika hullu ratkaisu. Taulunkehyksiä saa paljon halvemmalla uutenakin. Mutta toki noissa oli maalattu käsin just kiva väri, joten säästyn siltä vaivalta itse.

Olen lohduttanut itseäni, että myös kierrättäminen on tärkeää: sen sijaan että ostaisin uudet maljakot ja lisäisin tavaran määrää maailmassa, ostin kerran käytössä olleet täysin uuden veroiset. Ja se lohduttaa myös, että pallomaljakoille on kysyntää ainakin nyt, ja toivottavasti myös vuoden kuluttua.

Alueellisuudesta olen samaa mieltä. Jyväskylän seudun morsianten ryhmässäkin on käyty kauppaa, ja itse aion tarjota tavaroita ensisijaisesti siellä siksi, että säästyy postittamisen vaivalta yms. Tosin maljakoihini ja kynttilänjalkoihini on jo varaukset, koska ovat melkoisen nättejä. :)

Unknown kirjoitti...

Mä en noita pallomaljakoita ole edes sillä silmällä katsonut. Puoleen hintaan on suhteellisen hyvä hinta kerran käytetystä tavarasta :)
Kierrättämisen takia mäkin haluaisin tota harrastella, en kuitenkaan halua maksaa tavarasta ainakaan enempään, mitä uutena.
Ja luotan, että ite pääsee myös krääsästä eroon, kun hinta on kohdallaan :)

Mrs B. kirjoitti...

Ah, kiteytit mun ajatukseni niin täydellisesti tähän!

Mä ymmärrän, että on ihan kiva saada hieman rahaa tarvikkeista, joihin on itse käyttänyt paljon aikaa ja rahaa, mutta ei se silti ole minkäänlainen tae siitä, että pitää lähteä kiskurihintaa pyytämään käytetyistä tavaroista. Ainakin mulle itselleni on enemmän painoarvoa sillä, että saan nurkkia tyhjemmäksi ja samalla helpotettua jonkun toisen urakkaa :)

Meillekin tulee aika paljon tavaraa käytettynä, toisaalta - aika paljon oon sortunut tilaamaan myös eBaysta ja Amazonista... Ja eiköhän tässä kerran tai pari ehdi reissata Atlantin ylikin ennen isoa päivää, ja sinne mulla puolestaan on jo aivan jäätävän iso lista asioista, joita ostaa :--D Oon miettinyt myös sitä, että liittyisin Charlesin isän alueen paikallisiin (hää)kirppisryhmiin ja ostaisin sieltä halvemmalla, mutta katsoo nyt. Oon yhä meidän "vanhan kodin" FB-kirppisryhmässä, ja aina välillä kyllä risoo, että ollaan Suomessa, eikä USA:ssa :-D Tosi moni nimittäin ei postita, vaikka kuinka lupaisin maksaa kulut... Blah.

Hupsista, rönsyilipä taas :----D

Unknown kirjoitti...

Oli pakko avautua:D alko ketuttaa noi jouluvalojen hinnat. Häävaloista pyydetään +20% enemmän. Arghttttt!
Mäkin olen sortunu tohon ebayhin ja amazoniin, molemmista meni neitsyys häiden takia :D
Mut siellä vaan on samaa tavaraa halvemmalla ja myös semmosta, mitä täältä ei löydy.

Voin vaan kuvitella, mikä ihana valikoima rapakon takana on häätavaroista! Siellä muutenkin noi häät on ihan eri luokkaa.
Postittamisessa on aina omat ongelmat.

hile kirjoitti...

Huoh, oon iteki kironnu samaa. on ollu ihana huomata kun jotkut laittaa ihan ilmaseks tavaroita eteenpäin häidensä jälkeen - riippuen meijän tilanteesta sit häiden jälkeen niin varmaan iteki laitan jotain ihan et annetaan. tota "roinaa" on nii paljon et ei sitä haluu kotonakaa säilytellä :D noi hinnat on ollu ihan älyttömiä mitä jokku pyytää.. ja itekin opin kantapään kautta et ennen ku ostaa noilt kirppiksiltä mitään niin kannattaa googlailla tuotteen alkuperäne hinta. maksoin yhistä pöytäliinoista saman hinnan ku kaupasta ois saanu uudet ja niis oli kaikkee pa*skaa.... itekin oon ostanu wishistä, ebaysta yms jotain pientä mut pääasiassa oon ettiny kirppiksiltä. muutamat jutut ihan uutena jokka jää häidenkin jälkeen käyttöön :)
mistä noita lipputankovaloja saa edullisesti? :)

Unknown kirjoitti...

Mulle eniten tuottaa päänvaivaa noi itse tehdyt jutut. Käytönnössä kun kankaat on ostettu tosi halvalla, mut sitten taas, kun niiden tekemiseen menee aikaa, nii ihan pilkka hintaan ei haluis poiskaan antaa. Jotkut pullot ja purnukat voi kyl melkeen antaa, ketä tarvii, tai ihan muutaman euron pyytää, nimellisesti. Muuten tulis semmonen kommenttiryöppy.
Mä ostin omat valot minimanista? Ideaparkista kuitenkin. Oli parisen kymppiä siellä halvemmat kun kärkkäisen nettikaupassakin. Säkin ku oot tampereelta, nii kannattaa käydä kattomassa. :)